Aktualności

3 grudnia 2020, czwartek

No to mamy talerz!


Wiedzieliście że od niedawna mamy już nie piramidę ????żywienia, a talerz ?????
Jest od piramidy prostszy, ma obrazowo przedstawione zasady - to na pewno ułatwi nam troszkę zrozumienie na czym polega zdrowe odżywianie.
 
Na jakie błędy w żywieniu położono nacisk?
 
????że jemy za dużo soli (co może soli obciążać nasze nerki, zwiększać drażliwość systemu nerwowego, zwiększać ryzyko udaru mózgu, usuw minerały z organizmu, a więc może zwiększać ryzyko zachorowania na wiele chorób)
 
????za dużo mięsa (zgodnie z wynikami badań Międzynarodowej Agencji ds. Badań nad Rakiem/International Agency for Research on Cancer - IARC - większe, niż zalecane, spożycie mięsa czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, zwiększa zachorowanie na niektóre nowotwory!)
 
????????za dużo cukru (i słodyczy, ważne dla zdrowia jest ograniczenie spożycia takich produktów jak np. ciastka, batoniki - ale i słone przekąski, żywności fast-food ? zawierają one oprócz dużych ilości soli lub cukru szkodliwe dla zdrowia tzw. tłuszcze trans)
 
????????za mało pełnoziarnistych produktów zbożowych (w naszej codziennej diecie powinny się znaleźć przynajmniej 3 ich porcje dziennie), więc stawiamy na pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, kasze
????????????zbyt małe spożycie owoców i warzyw (które powinny być podstawą zdrowej diety i stanowić POŁOWĘ tego co jemy)
????unikanie strączków (a są doskonałym zamiennikiem mięsa, bogatym min. w białko, powinniśmy jadać ok. 2/3 zapotrzebowania na białko w postaci innej, niż mięso; są bogate w błonnik, minerały, witaminy i nnkt)
 
????zbyt mało ryb (zalecane 2 porcje tygodniowo, tłuste ryby morskie są źródłem kwasów nienasyconych omega-3, które chronią nasz organizm przed miażdżycą, a tym samym przed zawałem serca i udarem mózgu)
 
????za mało orzechów - czyli niedobór NNKT w diecie - nienasyconych kwasów tłuszczowych (popularne "omegi" - produkty w nie bogate to oleje roślinne, awokado oraz produkty takie jak orzechy, nasiona czy pestki)
 
????niewystarczająca ilość chudych produktów mlecznych (jemy produkty ze zbyt dużą ilością węglowodanów (słodzone)
 - wiedzieliście, że popularny jogurt np. truskawkowy zawiera 18g cukru/100g produktu (5-6 łyżeczek w małym kubeczku!), podczas gdy napoje typu cola i podobne, powszechnie znane jako niezdrowe "tylko" 10,6g/100g produktu (7 łyżeczek w szklance)?)
Jak się więc Wam się podoba talerz, prościej?
 
Tu znajdziecie link do pobrania całej grafiki ze strony NCEŻ:

Napar z kwiatów rumianku: 2 łyżki suszonych kwiatów rumianku zalej 2 szklankami wrzącej wody i odstaw pod przykryciem na 10 minut. Przecedź.   - do picia: po pół ...

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

ZNAJDŹ NAS NA FB

IZO NA INSTAGRAMIE

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2021 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     455304 / 8 / 6
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI