Aktualności

3 grudnia 2020, czwartek

No to mamy talerz!


Wiedzieliście że od niedawna mamy już nie piramidę ????żywienia, a talerz ?????
Jest od piramidy prostszy, ma obrazowo przedstawione zasady - to na pewno ułatwi nam troszkę zrozumienie na czym polega zdrowe odżywianie.
 
Na jakie błędy w żywieniu położono nacisk?
 
????że jemy za dużo soli (co może soli obciążać nasze nerki, zwiększać drażliwość systemu nerwowego, zwiększać ryzyko udaru mózgu, usuw minerały z organizmu, a więc może zwiększać ryzyko zachorowania na wiele chorób)
 
????za dużo mięsa (zgodnie z wynikami badań Międzynarodowej Agencji ds. Badań nad Rakiem/International Agency for Research on Cancer - IARC - większe, niż zalecane, spożycie mięsa czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, zwiększa zachorowanie na niektóre nowotwory!)
 
????????za dużo cukru (i słodyczy, ważne dla zdrowia jest ograniczenie spożycia takich produktów jak np. ciastka, batoniki - ale i słone przekąski, żywności fast-food ? zawierają one oprócz dużych ilości soli lub cukru szkodliwe dla zdrowia tzw. tłuszcze trans)
 
????????za mało pełnoziarnistych produktów zbożowych (w naszej codziennej diecie powinny się znaleźć przynajmniej 3 ich porcje dziennie), więc stawiamy na pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, kasze
????????????zbyt małe spożycie owoców i warzyw (które powinny być podstawą zdrowej diety i stanowić POŁOWĘ tego co jemy)
????unikanie strączków (a są doskonałym zamiennikiem mięsa, bogatym min. w białko, powinniśmy jadać ok. 2/3 zapotrzebowania na białko w postaci innej, niż mięso; są bogate w błonnik, minerały, witaminy i nnkt)
 
????zbyt mało ryb (zalecane 2 porcje tygodniowo, tłuste ryby morskie są źródłem kwasów nienasyconych omega-3, które chronią nasz organizm przed miażdżycą, a tym samym przed zawałem serca i udarem mózgu)
 
????za mało orzechów - czyli niedobór NNKT w diecie - nienasyconych kwasów tłuszczowych (popularne "omegi" - produkty w nie bogate to oleje roślinne, awokado oraz produkty takie jak orzechy, nasiona czy pestki)
 
????niewystarczająca ilość chudych produktów mlecznych (jemy produkty ze zbyt dużą ilością węglowodanów (słodzone)
 - wiedzieliście, że popularny jogurt np. truskawkowy zawiera 18g cukru/100g produktu (5-6 łyżeczek w małym kubeczku!), podczas gdy napoje typu cola i podobne, powszechnie znane jako niezdrowe "tylko" 10,6g/100g produktu (7 łyżeczek w szklance)?)
Jak się więc Wam się podoba talerz, prościej?
 
Tu znajdziecie link do pobrania całej grafiki ze strony NCEŻ:

  Wieloletnie badania naukowe prowadzone na całym świecie potwierdziły już dawno niezwykłe właściwości nasion ostropestu plamistego (łac. Silybum Marianum). Jest ...

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

ZNAJDŹ NAS NA FB

IZO NA INSTAGRAMIE

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2021 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     430412 / 49 / 4
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI